Concetti Chiave
- Lorenzo de Medici, born on January 1, 1449, received a humanistic education and became a skilled politician by the age of sixteen.
- In 1469, following his father's death, he married Clarice Orsini and became the ruler of Florence, gaining recognition as a political and diplomatic leader.
- Known as "the balance needle" of the Italian state, Lorenzo consolidated his power through strategic alliances and diplomacy.
- In 1472, he led Florence in the Volterra war to strengthen the Italian peninsula and successfully thwarted the Pazzi conspiracy against him.
- Pope Sixtus IV excommunicated Lorenzo, leading to conflict, yet he maintained his position in Florence.
Indice
Lorenzo de medici: infanzia e prime esperienze
Lorenzo de medici nacque il 1º gennaio 1449.
Fin da piccolo ricevette un'educazione umanistica e già sedicenne divenne un abile politico e affrontò missione in grandi città italiane come Venezia, Roma e Napoli.
Matrimonio e ascesa politica
Nel 1469 (stesso anno della morte del padre) sposò Clarice Orsini e accettò di diventare signore di Firenze e in quegli stessi anni fu riconosciuto come un abile uomo politico e diplomatico e divenne "l'ago della bilancia" dello Stato italiano e per questo motivo gli permisero di ottenere un potere più saldo.
Conflitti e diplomazia
nel 1472 guidò Firenze nella guerra di Volterra per rafforzare la penisola italiana e con l'aiuto dei fiorentini riuscì a far smettere la congiura dei Pazzi che volevano destiuirlo dal titolo di sovrano di Firenze. Il papa Sisto IV scomunicò Lorenzo e ben presto si ebbe la guerra.