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Questa dispensa si riferisce alle lezioni di Filosofia della scienza, tenute dal Prof. Roberto Cordeschi nell'anno accademico 2011 e tratta i seguenti argomenti:
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Realismo nelle scienze naturali e sociali;
Individualismo metodologico;
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Esame di Filosofia della scienza docente Prof. R. Cordeschi

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Schelling's “checkboard” segregation (5)

Il modello di Schelling in NetLogo. NetLogo è un ambiente di programmazione per lo

sviluppo di simulazioni ad agenti. La figura rappresenta la situazione prima che la

simulazione abbia inizio.

Schelling's “checkboard” segregation (6)

La situazione alla fine della simulazione. Tutti gli agenti sono “felici” e non si muoveranno

più – è una situazione di equilibrio. Nonostante le preferenze degli agenti fossero

abbastanza tolleranti, è emerso un livello notevole di segregazione.

Sugden's conclusions's (1)

The general strategy of Schelling’s chapter is remarkably similar to that of

Akerlof’s paper.

Each author is claiming that some regularity R (bad products driving out good,

persistent racial segregation withmoving geographical boundaries) can be found

in economic or social phenomena.

Each is also claiming that R can be explained by some set of causal factors F

(sellers being better informed than buyers, a common preference not to be

heavily outnumbered by neighbors not of one’s own type). S02, Ch 2

Sugden's conclusions's (2)

Each uses a formal model in support of the claim about causation. In each case,

the formal model is a very simple, fully described and self-contained world. The

supposedly causal factors F are built into the specification of the model. In the

model world, R is found in an extreme form. This is supposed to make more

credible the claim that in the real world, F causes R.

But just how is that claim made more credible? S02, Ch 2

Sugden's conclusions's (3)

(Ackerlof)

(F) asymmetric information

(R) low quality of trade

(Schelling)

(F) mild preferences & “chain reaction”

(R) segregation

But how do unrealistic models explain real-world phenomena?

Alternative reading: conceptual exploration (1)

Prima di procedere con la discussione, Sudgen prende in considerazione una lettura

alternativa dello scopo dei modelli. Secondo Hausman, a volte la funzione dei modelli si

riduce all'esplorazione concettuale, limitandosi a studiare le proprietà di altri modelli o

teorie, senza fare alcuna affermazione sul mondo reale.

As Daniel Hausman has pointed out, theoretical work in economics is often

concerned with “conceptual exploration” rather than “empirical theorizing.”

Conceptual exploration investigates the internal properties of models, without

considering the relationship between the world of the model and the real world.

S02, Ch 3

Alternative reading: conceptual exploration (2)

E' questa l'intenzione di Ackerlof e Schelling? Secondo Sugden, la risposta è negativa.

Infatti, entrambi dedicano molto spazio alla discussione di fenomeni reali.

Whatever we make of these passages, neither work, considered as a whole,

can satisfactorily be read as conceptual exploration and nothing else. The most

obvious objection to this kind of interpretation is that Akerlof and Schelling both

devote such a lot of space to the discussion of real-world phenomena. S02, Ch 3

Instrumentalism (1)

Secondo la posizione strumentalista, il valore di verità dei modelli è irrilevante – conta

solo il loro potere predittivo. Questa posizione sembrerebbe a prima vista rendere ragione

dell'astrattezza dei modelli presi in esame.

Economic theories are only instuments to deduce predictions.

They are false (Friedman), or neither true or false (Machlup), but useful.

On this view [...] the neoclassical theory is just a compact description of a set of

predictions.

To ask whether its assumptions are realistic is either to make a category mistake

(because assumptions do not refer to anything that has real existence) or to

miss the point (because, although assumptions refer to real things, the truth or

falsity of those references has no bearing on the value of the theory). S02, Ch 4

Instrumentalism (2)

Tuttavia i modelli che abbiamo preso in considerazione non sembrano essere in grado di

produrre previsioni quantitativamente accurate – piuttosto, soltanto delle previsioni

qualitative o di tendenza. Dobbiamo concludere che il valore dei modelli non può

consistere nella loro capacità predittiva. Allora, la lettura strumentalista è da scartare.

But if these models are intended to be read instrumentally, we should expect to

find them being used to generate unambiguous predictions about the real world.

Further, there should be a clear distinction between assumptions (which either

have no truth values at all, or are allowed to be false) and predictions (which are

asserted to be true).

In fact, neither Akerlof nor Schelling proposes any explicit and testable

hypothesis about the real world. Nor does either theorist maintain an

instrumentalist distinction between assumptions and predictions.

Akerlof’s and Schelling’s unrealistic models are supposed to give support to

these claims about real tendencies. Whatever method this is, it is not

instrumentalism: it is some form of realism. S02, Ch 4

Metaphor and caricature (1)

Il resto dell'articolo è dedicato alla discussione di come un modello astratto possa

spiegare un fenomeno del mondo reale. Una prima proposta è quella di considerare i

modelli come metafore. Secondo questa lettura, possiamo inferire alcune caratteristiche

della realtà a partire dai modelli, perché simili. Tuttavia, il concetto di metafora è troppo

vago per poter fare chiarezza nella discussione.

How do models come to be explanations?

One possible answer is given by Deirdre McCloskey (1983, 502–507), who

argues that models are metaphors. According to McCloskey, the modeler’s claim

is simply that the real world is like the model in some significant respect. [...]

This translation of the question does not take us any nearer to an answer.

S02, Ch 5

Metaphor and caricature (2)

Quello di caricatura, invece, è più preciso. Una caricatura distorce, ingigantendole, alcune

caratteristiche della realtà.

Gibbard and Varian (1978) perhaps come closer to an understanding of the

status of models like Akerlof’s and Schelling’s when they suggest that models

are caricatures. The concept of caricature is tighter than that of metaphor, since

the ingredients of a caricature must be taken from the corresponding Reality.

The aim is “to distort reality in a way that illuminates certain aspects of that

reality” S02, Ch 5

The method of isolation (1)

Le proposte di Mäki e Hausman sono ancora più precise. Ė possibile argomentare che i

modelli astratti semplifichino la realtà isolando alcuni possibili fattori causali del fenomeno

studiato. Questo ci permetterebbe di inferire che, a parità di condizioni, la realtà si

comporta come il modello.

One way of trying to make sense of the idea of “tendencies” is by means of what

Hausman calls “implicit ceteris paribus clauses.” [...]

In order to describe a tendency, we must somehow isolate the relevant subset of

factors from the rest. Thus, the description is expressed in counterfactual terms,

such as “in the absence of all other causal factors, L” or “if all other causal

factors are held constant, L” where L is some law-like proposition about the

world. S02, Ch 6

The method of isolation (2)

Nelle scienze che utilizzano il metodo sperimentale, possiamo confrontare cosa succede

quando un solo fattore causale viene fatto variare a piacere dallo sperimentatore. In

questo modo, l’occorrenza dell’effetto può essere imputata senza errore a quel singolo

fattore.

Secondo Mäki, questo stesso principio sta alla base della realizzazione dei modelli nelle

scienze economiche - in cui, spesso, il metodo sperimentale non è applicabile.

As Mäki notices, there is a parallel between his concept of theoretical isolation

and the idea of experimental isolation. [...]

The laboratory environment is thereby made unrealistic, in the sense that it is

“cleaner” than the world outside[...] On this analogy, models are thought

experiments [...]

A model explains reality by virtue of the truth of the assumptions that it makes

about the causal factors it has isolated. S02, Ch 6

The method of isolation (3)

Tuttavia, Sugden trova insufficienti anche gli approcci di Hausman e di Mäki. Infatti, le

semplificazioni presenti nei modelli non sembrano affatto simili a quelle che ci si

aspetterebbe di trovare in un buon laboratorio. Per esempio, nel modello di Akerlof ci

sono solo due tipi di agenti – compratori e venditori.

The difficulty for a Hausman-like or Mäki-like interpretation is that Akerlof’s and

Schelling’s models both include many assumptions which neither are well

founded generalizations nor correspond with ceteris paribus or non interference

clauses in an empirical hypothesis. S02, Ch 6

Deduction or induction? (1)

Mäki ha proposto di considerare i modelli come esperimenti mentali e, quindi, come una

forma di ragionamento deduttivo. Tuttavia, secondo Sugden, il passaggio dai modelli al

mondo reale richiede un “salto” induttivo.

To understand what Akerlof and Schelling are doing, we have to realize that

results that they derive deductively within their models are not the same as the

hypotheses that they want us to entertain [...]

Somehow, a transition has to be made from a particular hypothesis, which has

been shown to be true in the model world, to a general hypothesis, which we

can expect to be true in the real world too. S02, Ch 6

Deduction or induction? (2)

In the model world, R is caused by F

F operates in the real world

R occurs in the real world

Therefore,

In the real world, R is caused by F

The “Therefore” requires an inductive leap.

By “induction” I mean any mode of reasoning which takes us from specific

propositions to more general ones. It seems, then, that Akerlof’s and Schelling’s

method is not purely deductive: it depends on induction as well as on deduction.

But how might these inductions be justified? S02, Ch 7

Justifying induction: separability (1)

Come giustificare il salto induttivo? La prima proposta, suggerita da Mill, è di considerare i

fattori causali che operano nelle scienze sociali scomponibili come le forze in un

problema di meccanica. Tuttavia, questa ipotesi dovrebbe essere giustificata a sua volta.

Mill defines phenomena as mechanical if the overall effect of all causal factors

can be represented as an addition of those separate factors, on the analogy of

the vector addition of forces in Newtonian physics.

Given this hypothesis of the composition of causes, we are entitled to move from

the ceteris paribus propositions which have been shown to be true in a model to

more general ceteris paribus propositions which apply to the real world too.

But what entitles us to use that hypothesis itself? S02, Ch 8

Justifying induction: separability (2)

Leggendo Schelling - pace Sugden - si ha l'impressione che abbracci questa tesi,

suggerendo che ha intenzione di indagare separatamente soltanto una delle possibili

cause della segregazione.

At least two main processes of segregation are omitted. One is organized action

[...] The other is the process, largely but not entirely economic, by which the

poor people get separated from the rich, the less educated from the more

educated, the unskilled from the skilled [...]

Evidently color is correleted with income, and income with residence; so even if

residential choices were color-blind and unconstrained by color discrimination,

white and blacks would not be randomly distributed among residences.

The lines dividing the individually motivated, the collectively enforced, and the

economic induced segregation are not clear lines at all [...]

Still, they are very different mechanisms and have to be separetely understood.

This paper, then, is about those mechanisms that translate unorganized

individual behavior into collective results. SC78

Justifying induction: separability (3)

Se R è la segregazione, allora F potrebbe essere il fattore economico, mentre F il

1 2

meccanismo studiato separatamente dalla simulazione di Schelling.

Justifying induction: robustness

Per giustificare l'induzione potremmo appellarci alla robustezza del modello. Tuttavia, la

robustezza ci giustificherebbe a generalizzare le nostre conclusioni soltanto ad altri

modelli, e non a fare il “salto” al mondo reale.

One way in which inductions might be justified is by showing that the results

derived from a model are robust to changes in the specification of that model [...]

Notice how this mode of reasoning remains in the world of models – which may

help to explain why theorists feel comfortable with it. It makes inductive

inferences from one or a small number of models to models in general.

S02, Ch 9

Justifying induction: credible worlds (1)

Se ci trovassimo di fronte a una normale inferenza induttiva, attribuiremmo delle

caratteristiche di città reali ad altre città reali. Tuttavia, cosa ci giustifica a saltare dalle

città modello a quelle reali?

Inductive inferences are most commonly used to take us from one part of the

real world to another.

For example, suppose we observe racial segregation in the housing markets of

Baltimore, Philadelphia, NewYork, Detroit, Toledo, Buffalo, and Pittsburgh. Then

we might make the inductive inference that segregation is a characteristic of

large industrial cities in the northeastern USA, and so form the expectation that

there will be segregation in say, Cleveland.

What Schelling has done is to construct a set of imaginary cities, whose

workings we can easily understand [...] We are invited to make the inductive

inference that similar causal processes apply in real multi-ethnic cities [...]

Since the same effects are found in both real and imaginary cities, it is at least

credible to suppose that the same causes are responsible. S02, Ch 10

Justifying induction: credible worlds (3)

Secondo Sudgen, il salto induttivo è giustificato perché il mondo descritto dai modelli ci

sembra non reale, ma credibile.

We gain confidence in such inductive inferences, I suggest, by being able to see

the relevant models as instances of some category, some of whose instances

actually exist in the real world. Thus, we see Schelling’s checkerboard cities as

possible cities, alongside real cities like New York and Philadelphia [...]

We recognize the significance of the similarity between model cities and real

cities, or between model markets and real markets, by accepting that the model

world could be real.

On this view, the model is not so much an abstraction from reality as a parallel

reality [...]

The model is realistic in the same sense that a novel can be called realistic. In a

realistic novel, the characters and locations are imaginary, but the author has to

convince us that they are credible – that there could be people and places like

those in the novel. S02, Ch 10


PAGINE

50

PESO

1.20 MB

AUTORE

Atreyu

PUBBLICATO

+1 anno fa


DESCRIZIONE DISPENSA

Questa dispensa si riferisce alle lezioni di Filosofia della scienza, tenute dal Prof. Roberto Cordeschi nell'anno accademico 2011 e tratta i seguenti argomenti:
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Realismo nelle scienze naturali e sociali;
Individualismo metodologico;
Ordine spontaneo e simulazioni ad agenti;
Strumentalismo.
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DETTAGLI
Corso di laurea: Corso di laurea in filosofia
SSD:
A.A.: 2011-2012

I contenuti di questa pagina costituiscono rielaborazioni personali del Publisher Atreyu di informazioni apprese con la frequenza delle lezioni di Filosofia della scienza e studio autonomo di eventuali libri di riferimento in preparazione dell'esame finale o della tesi. Non devono intendersi come materiale ufficiale dell'università La Sapienza - Uniroma1 o del prof Cordeschi Roberto.

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