Traduzione dal Latino all'Italiano di De Fato, Cicerone

Traduzione delle versioni di latino del De Fato dell'autore Marco Tullio Cicerone, opera di carattere teologico elaborata nel 44 a. C. Il componimento fa parte della produzione filosofica dell'autore. In esso, Cicerone argomenta la posizione stoica sul tema della provvidenza. Lo scrittore avvia un confronto con il politico e storico romano Aulo Irzio su: il destino, il libero arbitrio e la predestinazione. Cicerone oppone all'heimarméne stoico, ovvero la dottrina del destino secondo cui l'uomo è condizionato nella sua libertà dal Fatum e dalla Necessitas, il libero arbitrio. Così facendo l'autore attribuisce potere alla volontà dell'uomo come strumento per raggiungere la libertà.

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De Fato - Libro unico - Paragrafo 7

Sed Posidonium, sicut aequum est, cum bona gratia dimittamus, ad Chrysippi laqueos revertamur. Cui quidem primum de ipsa contagione rerum respondeamus, reliqua postea per...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 8

Quid enim loci natura adferre potest, ut in porticu Pompeii potius quam in campo ambulemus? tecum quam cum alio? Idibus potius quam Kalendis? Ut igitur ad quasdam res nat...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 9

Haec disserens, qua de re agatur, et in quo causa consistat, non videt. Non enim, si alii ad alia propensiores sunt propter causas naturalis et antecedentis, idcirco etia...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 10

Stilponem, Megaricum philosophum, acutum sane hominem et probatum temporibus illis accepimus. Hunc scribunt ipsius familiares et ebriosum et mulierosum fuisse, neque haec...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 11

Sed haec ex naturalibus causis vitia nasci possunt, extirpari autem et funditus tolli, ut is ipse, qui ad ea propensus fuerit, a tantis vitiis avocetur, non est id positu...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 12

Sint igitur astrologorum percepta huius modi: 'Si quis (verbi causa) oriente Canicula natus est, is in mari non morietur.' Vigila, Chrysippe, ne tuam causam, in qua tibi...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 13

At hoc, Chrysippe, minime vis, maximeque tibi de hoc ipso cum Diodoro certamen est. Ille enim id solum fieri posse dicit, quod aut sit verum aut futurum sit verum, et, qu...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 14

Etenim si illud vere conectitur: 'Si oriente Canicula natus es, in mari non moriere', primumque quod est in conexo, 'Natus es oriente Canicula', necessarium est (omnia en...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 15

Hoc loco Chrysippus aestuans falli sperat Chaldaeos ceterosque divinos, neque eos usuros esse coniunctionibus, ut ita sua percepta pronuntient: 'Si quis natus est oriente...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 16

Quid est, quod non possit isto modo ex conexo transferri ad coniunctionum negationem? Et quidem aliis modis easdem res efferre possumus. Modo dixi: 'In sphaera maximi orb...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 39

Ac mihi quidem videtur, cum duae sententiae fuissent veterum philosophorum, una eorum, qui censerent omnia ita fato fieri, ut id fatum vim necessitatis adferret, in qua s...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 40

Atque hoc, si placet, quale sit videamus in adsensionibus, quas prima oratione tractavi. Eas enim veteres illi, quibus omnia fato fieri videbantur, vi effici et necessita...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 41

Chrysippus autem cum et necessitatem inprobaret et nihil vellet sine praepositis causis evenire, causarum genera distinguit, ut et necessitatem effugiat et retineat fatum...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 42

Quam ob rem, qui ita fatum introducunt, ut necessitatem adiungant, in eos valebit illa conclusio; qui autem causas antecedentis non dicent perfectas neque principalis, in...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 43

'Ut igitur', inquit, 'qui protrusit cylindrum, dedit ei principium motionis, volubilitatem autem non dedit, sic visum obiectum inprimet illud quidem et quasi signabit in...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 44

Haec cum ita sint a Chrysippo explicata, si illi, qui negant adsensiones fato fieri, fateantur tamen eas sine viso antecedente fieri, alia ratio est; sed, si concedunt an...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 45

Omninoque cum haec sit distinctio, ut quibusdam in rebus vere dici possit, cum hae causae antegressae sint, non esse in nostra potestate, quin illa eveniant, quorum causa...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 46

Hoc modo hanc causam disceptari oportet, non ab atomis errantibus et de via declinantibus petere praesidium. 'Declinat', inquit, 'atomus'. Primum cur? aliam enim quandam...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 47

Optare hoc quidem est, non disputare. Nam neque extrinsecus inpulsam atomum loco moveri et declinare dicis, neque in illo inani, per quod feratur atomus, quicquam fuisse...

De Fato - Libro unico - Paragrafo 48

Nec vero quisquam magis confirmasse mihi videtur non modo fatum, verum etiam necessitatem et vim omnium rerum sustulisseque motus animi voluntarios, quam hic, qui aliter...

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